Gasten komen niet voor een hapje of een drankje.

Gasten willen hun geld niet zo maar uitgeven in een horeca zaak, maar ze verwachten een beleving. Ze zien graag iemand met een persoonlijkheid en enthousiasme. Ben je in staat om je gasten een beleving te geven i.p.v. een hapje of een drankje, ben je aan het bouwen aan trouwe gasten die terug komen en je zullen aanbevelen.

Dit vraagt veel van je organisatie, om je gasten steeds te blijven verrassen. Om bij te blijven en om te concurreren met festivals en foodconcepten, zal je steeds met de gastbeleving moeten bezig zijn. Dat kan door gasten te verrassen of een unieke ervaring mee te geven. Onderscheiding is hierin het belangrijkste. 

Moet een gast bijvoorbeeld €6,60 betalen voor twee koffie, vind hij dit waarschijnlijk duur. Wordt deze koffie geleverd in een mooie kop met daarbij een stukje huisgemaakt cake, valt dit al weg. Wordt de koffie ook nog eens gebracht door een vrolijke serveerster die en leuk complimentje maakt, zal deze gast waarschijnlijk snel nog eens een bakje koffie komen halen.

Je moet dus niet wat verkopen, maar een beleving. Dit houd in dat er niet alleen een goede chef-kok in de keuken moet staan, maar je volledige team moet hier voor willen gaan.